lørdag 22. oktober 2011

Deilige lørdag

Jeg liker lørdager!

Da er Mann hjemme, og kan stå opp med Snuppa om mårran så jeg kan sove lenge  <3

Var på kontroll med Snuppa på onsdag, da var hun hele 6,4kg. Deilige bollekinn og dobbelthake. Hehe. Tenk at hun er straks 6mnd gammel., synes tiden har gått så fort... Snart er hun skolejente, og ikke lenge etter flytter hun hjemmefra...  Hehe, er iallefall slik det føles ut.

Tirsdag var vi på bursdagsbesøk til min bestemor. Jeg stakk ut på kjøpesenteret lørdagen før for å finne noe pent jeg kunne gi i gave til henne. Tidligere har hun fått skåler og lysestaker, og jeg ville ha noe helt annet denne gang. ...men jeg kunne ikke finne noe jeg likte, eller som jeg følte passet henne... Så jeg kom hjem uten noe. Da fant jeg ut at jeg måtte strikke noe, hun fryser jo støtt og stadig. Det ble et skjerf, og jeg hadde som sagt 2,5 døgn på meg. Fra lørdagskveld, til tirsdags ettermiddag. Jeg må innrømme at de siste trådene ble festet ca 5minutter før vi måtte kjøre til besøket, men det ble ferdig!


Skjerfet er et enkelt 3kant-skjerf, hvor jeg har startet i "nakken". Det ble ca 2m fra "skulder til skulder" og ca 60cm nedover "ryggen". Det er strikket i Pure Milk Fiber, fra Viking, på pinne 4,5. 
Mottaker virket veldig fornøyd, så jeg vil si at prosjektet ble vellykket!

Også begynte jeg jo på et sjal med engelsk oppskrift som nevnt i forrige innlegg. Dette strikker jeg i Kauni, men jeg er fortsatt veldig usikker på om jeg liker dette garnet eller ikke. Jeg synes det er alt for grovt, og klissete (sikkert lanolin), og jeg synes ikke det blir pent selv når det er strikket på store pinner. Jeg har uansett hørt at garnet skal forandre seg mye etter en liten tur i vaskemaskingen, så jeg tenkte likevel jeg skulle gjøre det ferdig, vaske det, og sjekke om det ble noe bedre. Hvis ikke, selger jeg alle nøstene grusomt billig til noen som gidder å bruke det. 


Så langt har jeg kommet.... Skjerfet ligger her rundt nøstet, så jeg har altså strikket halvannen rapport. Fargen er nydelig, men garnet er no dritt. Hehe. Dette blir også et 3kant-skjerf, etter oppskriften HER (Ravelry-link). Dem lyver ikke når dem sier det er en enkel oppskrift, men jeg trengte noe slikt for å finne ut om jeg skjønte de engelske forkortningene. Og det gikk veldig greit altså!

Så, siden jeg ble så "sint" på Kauni'en, så måtte jeg ha noe deilig og mykt for å kompensere., og da benyttet jeg anledningen til å produsere flere julegaver. 
Dette blir pulsvarmere i deilige MiniDuett fra SandnesGarn. Tror faktisk jeg skal strikke et matchende skjerf etter hvert og, tror det hadde vært kjekt. Disse blir strikket etter DENNE OPPSKRIFTEN, og jeg bruker pinner nr2,5. (jeg strikker løst...). Jeg endret oppskriften bittelitt ved å legge opp 60masker istede for 50, men det er fordi jeg bruker mye tynnere garn. Det er samme oppskrift som jeg bruke for å lage pulsvarmerene i DETTE INNLEGGET, men de ble alt for små til meg, så jeg bestemte meg for å ha 10masker mer. Jeg strikker dem også litt kortere enn oppskriften sier, da jeg ikke vil at de skal gå så enormt langt oppover armene. Det ser iallefall ut til å bli rimelig perfekt  :)  Jeg er veldig glad i dette mønsteret da det er krevende nok til å ikke bli kjedelig, men enkelt nok til at jeg kan se tv samtidig.

Her kommer bilde av teppet jeg strikket til Snuppa, jeg ble jo faktisk ferdig med det og!
Her har jeg brukt Viking Eddagarn, og det er en nydelig lilla farge (jeg eeeeelsker lilla!). Det er helt enkelt strikket fra hjørne til hjørne, på pinne 4,5. Og det er omtrent 130x130cm. Måtte bli fort ferdig da vi trengte fler tepper enn vi hadde. Det er deilig og mykt, litt for enkelt for min smak, men det duger til sitt bruk. Har store planer om et større teppe til henne etter hvert, i striper og bølge/hull-mønster, men har absolutt ikke tid til det før etter jul er ferdig!

Fant aldri "fotobakgrunnen min" (en helt hvit plastpose...), så jeg konkluderte med at den er sikkert på oppdagelsesferd i søppeldynga... Jeg måtte derfor finne på noe annet smart., og jeg tar nå bilder nedi en skuffe fra skrivepulten som jeg setter ute på verandaen i dagslyset. ..Jada... , følte meg iallefall kreativ, og resultatet ble virkelig ikke ille altså.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar